Terug naar LA via Miramar en March Airfield Museum.

Vandag gaan we weer richting het noorden om een bezoek te brengen aan het March Airfield Museum in Riverside. (een voorstad ten oosten van LA) Onderweg (nog in San Diego) bregen we een kort bezoek aan de Marine Corps Air station Miramar (bekent van de film Top Gun) om daar een kijkje te nemen in het gratis toegankelijke 'Flying Leatherneck Aviation Museum' een museum gewijd aan de historie van de vliegeniers van het Marine Corps. Ze hebben daar een mooie collectie van voorwerpen en documenten uit de diverse oorlogen van WW1 t/m de hedendaagse oorlog tegen het terrorisme. Hieronder bevinden zich oa. prachtige bekers die jaarlijks uitgereikt worden aan de beste mensen en onderdelen van het Marine Corps. Ook hebben ze tentoostellingen over militairen die bijvoorbeeld gevangen zijn genomen tijdens WW2 en Vietnam, maar uiteindelijk weer terug gekomen zijn in de VS. Natuurlijk hebben ze ook de nodige vliegtuigen en helikopters buiten opgesteld staan, zoals een 'Huey' die ze hebben buitgemaakt op de Irakies in de Golfoorlog.

We werden hartelijk ontvangen door een oud vlieger en vrijwilliger hier die veel uitleg gaf over de diverse tentoongestelde spullen. Erg indrukwekkend al die spullen en vliegtuigen (waaronder het verhaal van een piloot die dood gewaand was in Vietnam, maar tegen het eind van de oorlog levend in een POW kamp teruggevonden is) Na een bezoekje aan de vliegtuigen buiten natuurlijk nog even de souveniershop in om het een en ander aan te schaffen. Hierna moesten we echt weer verder en reden via de Interstate 15 naar Riverside. Bij het March airfield museum aangekomen leek het wel of we weer in een oven terecht waren gekomen. (ruim over de 100 graden fahrenheit) Het ligt dan ook in een woestijnachtig gebied, dus raar is het niet. We kwamen om 12:45 uur aan dus hadden we nog 15 minuten voordat de volgende tour langs alle vliegtuigen weer begon. Eerst maar even binnen kijken naar een expositie over de Nasa en de Space Shuttle. He daar hing toch zeker de 'flight badge' van de Spacelab-1 missie (je weet wel, met de eerste nederlandse ruimtevaarder, Wubbo Ockels)

Toen de tour vertrok moesten we toch echt weer de oven in. Dus maar wat water mee en hup de kar in. We hadden een geinige oud vlieger die nadat hij toestemming van de vliuchtleiding had gevraagt en gekregen de rit begon langs diverse opgestelde vliegtuigen. Hij wist veel informatie over de toestellen te vertellen en deed dat op een grappige manier. Een leuk maar iets wat gevaarlijk ding onderweg was dat aan een trap bij een KC-97 vliegtuig zich een zwerm bijen zijn huis had opgetrokken. Leuk om van een afstand te zien, maar niet om dichtbij te komen. Na een half uur stapte we dan ook voldaan uit om de vliegtuigen nu zelf maar eens van dichtbij te gaan bekijken. Natuurlijk waren er drie toestellen waar we speciaal in geinteresseert zijn: De B-52 'strato-fortress' , de SR-71 'Blackbird' en de F-14 'Tomcat'. Die hadden we nog nooit in het echt gezien.

Wat een prachtige en indrukwekkende vliegtuigen. Begrijpelijk dat je als vijand deze niet tegen wil komen. We zijn natuurlijk ook langs diverse andere toestellen gelopen, zoals een net nieuw binnengekomen 'Cobra' gevechts helikopter, een F15 en een F18 gevechtstoestel, een B-17 bommenwerper uit de tweede wereldoorlog (bekent van de film Memphis Bell) en een B-29 bommenwerper. (het type toestel welke de eerste atoombom op Hiroshima heeft gegooid) Ook hadden ze diverse MIG gevechtstoestellen staan (van russische makerlij) en een KC-135 tankervliegtuig (welke de amerikaanse en nederlandse luchtmacht heden gebruiken om vliegtuigen in de lucht bij te tanken).

Hiena werd het toch echt te warm buiten en zijn we binnen wat verkoeling gaan zoeken in de hal waar nogmeer exposities waren. Na al dit militaire geweld hebben we (natuurlijk) nog even de souveniershop geplunderd en gingen we weer op pad terug richting ons hotel in Los Angeles.  Het was weer een lange en hete dag geweest. In het hotel nog wat gegeten en daarna op de kamer wat geinternet en ons maar vast 'geestelijk' voorbereidt (haha) op de Vip-tour door Universal Studios van morgen. Toen werd het toch echt tijd voor het bed en daar maakte we natuurlijk geen probleem van.

Dus voor nu doei en tot morgen.