Naar San Diego en de San Diego ZOO

Vandaag weer vroeg op. We rijden naar San Diego om daar een ste gaan kijken in de beroemde San Diego ZOO. Na het ontbijt de auto in en dan de ochtend spits van LA in. (al is het eigenlijk altijd druk op de weg hier) Het duurt even voor je de stad uit bent, maar die is dan ook zo groot. Dan volgt de lange trip naar San Diego over de Interstate 5. Vlak bij San Diego rijden we een mistbank binnen. Je zag hem al van een afstand liggen, maar gelukkig is hij niet erg dicht op de weg. De echt dikke mist hangt ongeveer 10 meter boven de weg, dus kunnen we redelijk makkelijk doorrijden. De navigatie bracht ons gelukig in een lkeer naar de ingang van de ZOO, zodat we niet meer tijd verliezen dan al gebeurt is in de spits van LA. Om ong. 10:30 uur kopen we de kaartjes en lopen we de dierentuin binnen. Eerst nog wat eten want onze magen begonnen te knorren en tijdens lunchtijd sta je toch weer uren in de rij.

Eerst maar snel naar de reuzen panda's gaan kijken want het schijnt dat ze vaak na 12 uur naar binnen gaan om de hitten te ontlopen. Onder begeleiding van de 'map' van het park is het een korte wandeling van 20 minuten naar de Panda's. Daar aangekomen sluiten we aan achterin de rij van wachtende mensen. De rij staat er omdat natuurlijk iedereen de panda's wil zien en ze laten de mensen maar mondjesmaat toe, om de dieren niet te veel te stressen. Ook is dit een stilte gebied waar je alleen zachtjes mag praten, natuurlijk ook weer om stress bij de panda's te voorkomen. Gelukkig staan we in de schaduw en gaat het toch nog redelijk snel. Dan kunnen we langzaam naar binnen schuifelen en krijgen we de panda's te zien. zelfs een jonkie hangt relax boven in de boom.

Hierna weer verder langs diverse dieren om een steile heuvel te beklimmen om bovenaan de ijsberen te gaan bekijken. Dat zijn toch erg mooie dieren en doen ons natuurlijk een beetje terugdenken aan onze ontmoeting met Rosie in Yellowstone. De ijsberen lagen in de hitte voor pampus, maar gelukkig ging een grote ijsbeer die net voor de ramen lag even staan en gaapend keek hij om zich heen om vervolgens weer gestrekt te gaan. Dat was natuurlijk het moment waar we op hoopte en daar hebben we dan ook gebruik van gemaakt om de nodige foto's te maken.

Na nog veel meer dieren zijn we met de 'Skytram' (een kabelbaan) weer naar de ingang gegaan, om vandaaruit weer verder door de dierentuin te lopen we zijn natuurlijk even gestopt bij de reptielen, want die hebben onze speciale interesse. (we hebben zelf ook een Baardagaam en twee slangen, een Boa Constrictor en een Regenboog Boa) Hierna waren de apen aan de beurt. De Oerang-Oetangs en de Gorrila's, die ook pas jonkies hadden gekregen. Heel aandoenlijk allemaal.

We besloten toen om even te relaxen en dus kozen we voor de rondrit door het park. Even lekker zitten en toch nog veel dieren zien. Het kan bijna niet beter. Langs de Giraffen, Beren, Tapiers, enz. enz. Te veel om op te noemen. Als laatste kwamen we langs de Koala's en daar zijn we nog snel even naar terug gelopen, want die heb ik alleen nog maar ik Australie mogen aanschouwen, dus deze kans liet ik me niet ontgaan.

Het was ondertussen bijna sluitingstijd dus gingen we weer richting auto om een slaapplaats te zoeken. Je kan op zo'n dag toch niet alledieren zien. Het was ondertussen al na zessen en gingen we eerst iets eten, dus streken we een stuk verderop neer bij de lokale Dennys. Het was weer als vanouds heerlijk. Hierna begon de ellende. Het zoeken naar een hotel met nog twee vrije kamers. Die waren NIET te vinden. Er bleken vele actieviteiten te zijn de komende dagen, (o.a. een halve marathon, een rock-en-roll marathon, en als klap op de vuurpijl was het natuurlijk ook nog het pinksterweekend, OEPS hadden we even niet aan gedacht) waardoor alle hotels vol zaten. we hebben zeker 2,5 uur rond gereden en wel 40 hotels binnen gelopen, maar niemand had nog wat. Gelukkig was het laatste hotel behulpzaam en gaf ons het adress van een hotel (een Days-inn) van een kennis die nog plaatsen had. Dit hotel lag wel weer 15 mijl zuidelijker, net ten zuiden van San Diego. In het donker daarnaar toe en ja, gelukkig die had nog wel een plekje. JOEPIE!! Snel alles neer gegooid en het bed in. (het was ondertussen al over 10'en)

Morgen gaan we, zoals we eigenlijk al hadden besloten, toch maar niet naar Seaworld. We vinden de prijs niet opwegen tegen hetgeen wat je krijgt en bovendien is het meer gericht op kinderen, blijkt uit de folders. We gaan bij een volgende reis misschien nog wel eens terug. Dus gaan we morgen weer richting het noorden om een bezoek te brengen aan het March Airfield Museum. waar ze een prachtige collectie militaire vliegtuigen hebben. (waaronder de beroemde B-52 bommenwerper en het SR-71 'Blackbird' spionage vliegtuig) Hier ligt onze interesse toch meer.

Voor nu de hartelijke groeten uit San Diego en tot morgen maar weer.