Van Rock Springs naar West-Yellowstone

Vandaag proberen we bij Yellowstone NP te geraken. Dus maar vroeg op om er een flinke reisdag van te maken. Na ontbijt en alles weer klaar maken voor de reis vertrokken we om 9:00 uur. Weer verder via de snelweg 191-noord richting Grand Teton NP en de zuid ingang van Yellowstone NP. Het zal wel weer flink bergrijden worden. Nou dat viel mee. Het bleek een bijna vlakke weg te zijn waardoor we flink kilometers konden maken. (of eigenlijk mijlen) Langzaam zagen we de besneeuwde bergpieken te voorschijn komen en voor we het wisten reden we het Teton National Forrest binnen. (waaronder Grand Teton NP valt) Hier licht ook het plaatsje Jackson waar we eerst nog de nodige inkopen hebben gedaan in de plaatselijke Anderson supermarket, Jackson is trouwens een erg leuk stadje met veel leuke winkeltjes en hotels. Iets later kwamen we aan bij de ingang van Grand Teton NP. Even weer de NPP laten zien en door om direct dit park even mee te pakken onderweg naar Yellowstone. Hier zijn we gestopt bij het Visitor Centre voor de nodige souveniers en informatie over dit park om hierna naar Jenny Lake te rijden. Hier kan je schitterende foto's maken zoals je hieronder kan zien. Helaas waaide het te hard om het water er als een spiegel uit te laten zien, dus de best mogelijke foto's zaten er niet in. Maar de foto's waren toch zeer de moeite waard.

Nadat we dit natuurschoon hadden opgenomen gingen we langzaam weer verder naar Yellowstone via de John D. Rockerfeller memorial parkway (een korte weg tussen Grant Teton NP en Yellowstone NP) Ons plan was om direct door Yellowstone NP te rijden om in West-Yellowstone een hotel te pakken voor de nacht om de volgende ochtend naar de plaatstelijke KOA te rijden (die gaat pas morgen open, vandaar) We reden aan het eind van de middag door de zuid ingang Yellowstone NP binnen. Eindelijk zijn we er dan, onze verste bestemming vanaf ons start en eindpunt Los Angeles. Direct begon het klimmen de 'bergen' van Yellowstone in. Boven aangekomen (in ieder geval redelijk hoog) lag het nog bedekt met sneeuw. Bij Lewis Lake moesten we even stoppen want dat was voor ons Nederlanders toch wel bijzonder. We stonden daar met ongeveer 22 graden in de sneeuw te kijken naar een compleet dichtgevroren!!! meer. (zie foto) (we hoorden later dat het ijs zo'n 10ft dik was geweest, ruim 3 meter)

Dat maken we in Nederland niet mee. Yellowstone NP Verbaast ons al binnen 15 minuten nadat we er waren. Dat beloofd wat voor de komende dagen. Snel maar weer verder want we moeten nog een stukje. Hierna zijn we tot driemaal toe de 'Great Continental Divide' over gestoken. Dit is een van de scheidingslijnen door een continent waar bepaald wordt of water (rivieren ed.) naar het westen (in dit geval de Pacifische oceaan) of naar het Oosten (in dit geval de Atlantische oceaan) stroomt. Iets laten waren we weer in wat lagergelegen regionen aangekomen en daar zagen we onze eerste wilde dieren, bizons. Wauw, dat we die met eigen ogen te zien krijgen. Die kennen we alleen van de western films. (zie foto)

Later hadden we ook ons eerst oponthoud, bizons op de weg. En omdat we als mensen hier te gast zijn bij de dieren, hebben ALLE dieren in het park voorrang. Dus rustig even wachten tot ze weer van de weg af zijn. Hierna konden we redelijk snel door het park heen rijden. Al vergaapte we ons al aan alle natuurverschijnselen waar we langs reden. Maar we moeten ons inhouden. De komende dagen gaan we een auto huren om het park rustig te bekijken. (met zo'n grote camper is het toch een stuk lastiger om snel overal te komen) Na het park via de west ingang uitgereden te zijn kwamen we direct in West-Yellowstone. Het stadje wat iets van 100 meter buiten het park ligt. Daar hebben we bij een klein restaurantje wat gegeten (ik vergat er bijna nog mijn zonnebril) en zijn we bij de Gray Wolf Inn & Suites gaan overnachten.

Zoals gezegt gaan we de komende dagen Yellowstone NP bezichtigen, dus dat zal wel het een en ander aan verhaal en vooral fotomateriaal opleveren. Eerst maar eens een goede nachtrust gaan nemen dan kunnen we er morgen weer tegenaan.

Dus voor nu doei, de groeten uit de USA en tot morgen.