Sequoia NP

Vandaag moest het dan de dag der giganten gaan worden. En dat werd het. Na het ontbijt snel inpakken en wegwezen. Het was een hele rit richting Sequoia NP, maar verder niets bijzonders gebeurd, en ook geen interessante dingen te melden. Dus maar bij Fresno de snelweg 180 richting sequoia op om vanuit het westen Sequoia NP binnen te rijden. Het eerste stuk over de 180 ging door HET citrusboom gebied van Californie. We reden kilometers en kilometers tussen de sinasappel en citroen bomen. We hadden dat nog nooit zelf gezien, dus toch wel erg geinig die fruitbomen. Pas later op die snelweg 180 bij (of beter in) Sequoia NP begon het interessant te worden. We hadden niet van te voren gecontroleerd hoe de huidige sneeuw condities waren, dus kwamen we er vanzelf achter. Niet dat het dicht gesneeuwd was ofzo maar er lag in het hele park (boven een bepaalde hoogte natuurlijk) een dikke laag sneeuw van soms wel enkele meters dik. Gelukkig waren de wegen geheel sneeuwvrij gemaakt dus het rijden zelf ging perfect.

Onderweg naar boven nog even op een parkeerplaats gestopt om eens van de omgeving te genieten en natuurlijk voor het eerst deze vakantie, toch wel wat onverwacht, in de sneeuw te gaan staan. (zie foto) Natuurlijk vroegen wij ons ongeduldig af waar die enorme bomen dan stonden. We hadden al wel wat hele grote bomen gezien, maar zo groot als men zegt toch nog niet. Dus ging de toch verder Sequoia NP in richting het Giant forest. Nou dat hebben we ook geweten.

Enkele kilometers verder Doemden plots de eerste Sequoia bomen op. (zie foto) ONGELOOFELIJK WAT EEN BOMEN. Daar wordt je stil van. Eigenlijk werden we niet stil want de oe's en ah's bleven maar uit onze monden komen, Schitterend. Als je deze bomen ziet dan kan je alleen maar meer en meer respect voor de natuur krijgen. Onderweg ook even gekeken of de Lodgepole campground wat was om te overnachten. Dat was het dus eigenlijk niet, maar daarover zo dadelijk meer. Eerst reden we weer door om een bezoek te brengen aan de General Sherman Tree. Het grootste levende organisme op aarde. (zie foto's)

Wat een klepper is dat zeg. Vergeleken bij die boom ben je geen dwerg, maar een mier. Het was door de sneeuw niet echt makkelijk om bij de Gen. Sherman Tree te komen.

We moesten het pad van de parkeerplaats naar de boom grotendeels over de sneeuw lopen en klimmen en door het smeltwater waden. Maar dat hadden we er natuurlijk graag voor over. Na dit bezoek aan deze gigant moesten we toch langzaam gaan denken aan een slaapplaats. De Lodgepole campground was zoals gezegt niet veel door alle sneeuw, maar we vonden het toch wel spannend om in 'Bear-country' te gaan slapen. Dus besloten we om op de parkeerplaats van de campground te overnachten (samen met nog een paar bezoekers in een camper en twee groepen in een tent (ja echt, een tent) De parkeerplaats was zo'n beetje ook het enige gedeelte wat open was, want de rest van de campground lag nog volledig onder de sneeuw. (zie foto)

Het was wat ons betreft wel en beetje back to basic (het water stroomde over de parkeerplaats heen), maar wel een belevenis. Er is naast een staanplaats alleen een Bear-locker (een kast om alles wat geur afgeeft in te doen (ter bescherming van jezelf EN de beren) (zie foto) en een dumpstation om je vuile water uit de camper te lozen. verder niets dan een prachtige omgeving (kosten: 10 dollar voor een nacht, dus das geen geld). Verder niets te doen en vooral GEEN internet dus even afkikken (haha).

We gingen maar vroeg slapen. Morgen is er weer een dag.