Yosemite National Park Deel 1

Vandaag is het dan zo ver. Ons eerste bezoek aan een National Park. Kan dus voor het eerst de National Park Pass (NPP) zijn waarde bewijzen. Toen we deze ochtend wakker werden hadden we er echt zin in, maar natuurlijk eerst ontbijten. Moeders dacht even enkele boterhammen te toasten met de toaster, maar daar dacht het brandalarm anders over, OEPS. Snel stil gezet en na het toasten weer gereset en getest (hij deed het weer, maar daar waren we dus al achter gekomen) en das dan ook weer dat.

Dan maar snel op weg naar ons eerste National Park. Ik was van te voren toch een beetje bezorgd over de weg die we zouden nemen (de 140) omdat er op het internet een aantal horrorverhalen rond waren over de slechte condities van die weg en dat hij zowieso heel moeilijk te rijden was. (1 site noemde de het stuk bij El Portal zelfs gevaarlijk). Nadat we toch hadden besloten het erop te wagen en we na ongeveer 40 minuten rijden bij de ingang aankwamen had ik zoiets van: Is dit alles? Ok het is geen 6-baans snelweg, maar gevaarlijk is ronduit onzin. Met de RV die wij hebben is deze weg gewoon goed te doen. Onderweg al diverse schitterende landschappen en omgevingen gezien. (zie foto's)

Bij de ingang werd de NPP ingeknipt in de maand april zodat deze vanaf nu 1 jaar geldig is. Na iets te zijn doorgereden kwamen we al het eerste spectaculaire stukje natuur tegen. Een doorgang dwars door een enorm granieten blok. (helaas geen foto, want ik was te laat of we reden net te snel. Maar midden op de weg stoppen en de andere auto's laten wachten is toch net iets te aso) Iets verderop kwamen we de eerste waterval tegen, dus direct maar even op de parkeerplaats langs de weg ter plaatse gestopt. Ik heb nog geprobeerd uit te zoeken welke waterval het was (hij werd niet genoemd op de kaart die we kregen bij de ingang van het park), maar ik twijfel tussen de Cascades falls of de Wildcat fall. Dus daar moeten we nu maar even mee doen. (zie foto)

Ik kom er later nog wel eens achter welke het nu was. Hier ook maar gelijk een bakkie koffie genomen. (ja, moet ook gebeuren) Langs de parkeerplaats loopt het stroompje welke door de waterval gevoed wordt. Ik moest natuurlijk even voelen hoe koud of het was en dat was inderdaad erg koud water, maar wel prachtig schoon. Hierna zijn we weer verder de vallei in gereden tot we vanzelf bij het volgende prachtige natuurwonder aankwamen. Eigenlijk was dit wel een erg mooie plek vanwaar je schitterend uitzicht rondom had van de granieten rotswanden welke de vallei omsluiten. Het eerste wat je hier direct opvalt is natuurlijk El Capitan. Een granieten blok van meer dan 900 meter hoog welke door de oorspronkelijke bewoners Tutokanula genoemd werd. (zie foto)

Als je daar beneden in de vallei staat en naar boven kijkt, dan voel je je pas klein, echt klein. Wat een gigantisch blok is dat zeg. Ik zou niet eens durven gokken wat dat ding moet wegen.

Als je je blikveld verlegt naar de andere kant van de vallei zie je een hele mooie waterval genaamd Bridalveil fall. Deze waterval stroomt over de rand van de rotswand en valt dan zo'n 189 meter naar beneden om daar weer op de rotsen te pletter te slaan. Vanaf waar we stonden was deze waterval echt schitterend om te zien (zie foto)

Natuurlijk hebben we het juiste jaargetijde gekozen want in de zomer is er van deze waterval niet meer over dan een klein stroompje water wat langs de rotswand naar beneden loopt. (Dit geld overigens voor alle watervallen hier in Yosemite NP, omdat ze gevoed worden door het smeltwater wat vrijkomt in de lente als de sneeuw bovenop de rotsen smelt.

Natuurlijk kan je hier op deze plek wel foto's blijven maken (en dat hebben we ook gedaan, zie foto rechts), maar uiteindelijk moeten we weer verder naar het volgende wonder der natuur. Dus verder op weg naar het commerciele hart van Yosemite valley. De plek waar het bezoekers centrum ligt als ook de diverse winkeltjes en een klein museum. Onderweg daar naar toe nog even wat foto's gemaakt van de diverse rots formaties en vooral van nog een waterval, De Yosemite falls. Deze waterval is met zijn 739 meter valhoogte de vijfde waterval ter wereld (wat hoogte betreft dan)(zie foto)

Dit hoogte verschil legt hij in drie etappes af. De Upper Yosemite fall welke 436 meter de afgrond ingaat. De middel cascades die 206 meter aflegt op zijn weg naar beneden en als laatste etappe de Lower Yosemite fall. Met zijn 97 meter legt dit gedeelte van de waterval het laatste stukje naar beneden af. Op de foto zijn alleen de Upper en Lower Yosemite falls te zien. Dit omdat de middle cascades vanaf de valley niet te zien is. (ligt verscholen tussen de rotsen) Later op de dag zullen we wat dichterbij gaan kijken bij deze waterval. Vervolgens weer verder de vallei in richting het bezoekerscentrum, om onderweg nog een prachtig stuk rots op te zien doemen in het gezichtsveld, Half Dome. Een Dome vormige rots welke precies in tweeŽn gehakt lijkt te zijn. Ook zeer spectaculair om te zien. (zie foto)

Hierna dan toch de camper geparkeerd op het dag-parkeerterrein om het commercieŽle gebeuren maar even te bekijken en te ondergaan. Ik moet dan wel toegeven dat we enkele prachtige T-shirts gekocht hebben. Die waren zo mooi die konden we niet laten liggen. Ook hebben we de pizzaria boven het cafe / de deli bezocht voor de nodige versnapperingen. Zo, dan voelen we ons weer het heertje en kunnen we er weer tegen aan. Dit bleek ook wel nodig ook later, maar dan lees je iets verder op. Natuurlijk gingen we ook even shoppen en tijdens het winkelen hadden we het idee gekregen om wat bier te halen voor vanavond. dus voor Daniel en mij een 6-pack  Heineken import in het mandje en voor pa een 6-pack Budweizer. bij de kassa aangekomen werden we even herinnerd aan de regels in amerika. We hadden geen ID (of paspoort) bij ons, want die lag nog in de camper dus mooi geen bier. Wij snel naar de camper voor ons paspoort en de dame bij de kassa kon daarna alsnog 'ons' bier aan ons meegeven.....

Dit is het eerste gedeelte van het verslag van deze dag. de rest kun je vinden op de pagina: Yosemite NP deel 2